Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Een leerling kan zelf aangeven wanneer hij klaar is voor een toets’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Judith de Nijs, docent Engels op het Kaj Munk College

Wanneer iedere leerling in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau kan werken, verandert de klassenstructuur zoals wij die nu kennen. Docent Judith de Nijs experimenteert dit jaar met differentiëren met behulp van de Stercollectie, waarbij leerlingen zelf hun tempo bepalen. Waar nodig volgt herhaling, verrijking of juist verdieping.

Sinds twee jaar werken drie klassen van het Kaj Munk College in Hoofddorp met Chromebooks. De vakgroep Engels gebruikt daarbij de Stercollecties. Het eerste jaar van de pilot experimenteerde Judith vooral met de hoeveelheid stof die een leerling kan overzien. Wanneer het materiaal per onderwerp wordt aangeboden, blijkt de leerling voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid te krijgen, zonder dat hij in de stof verdwaalt. Nu die ‘ideale’ dosering is vastgesteld, is de weg vrij om een doorlopende leerlijn in de onderbouw te creëren.

 

Tip van Judith:

'Laat de leerling in overleg met de docent zijn eigen route naar de eindcriteria bepalen. Dit kan, omdat in de Stercollecties alle stof uit alle leerjaren van alle niveaus beschikbaar is.'

In de studieplanner vinden de leerlingen de links naar het materiaal en de datum waarop de toetsen uiterlijk gemaakt moet zijn. Daarnaast krijgen ze per onderwerp een overzicht van alle grammatica, dat ze uit kunnen printen. Judith: “Idealiter geeft de leerling zelf aan wanneer hij klaar is voor de toets. Iedereen kan zo een onderwerp afsluiten waar hij goed in is en meer tijd besteden aan een vak dat minder goed gaat.

De Chromebookklassen lopen niet syn­chroon met de parallelklassen. “Als aan het einde van de derde klas alle doelen maar zijn behaald. Het voordeel van de Stercollecties is dat alle stof uit alle leerjaren van alle niveaus beschikbaar is, zodat je kunt zeggen: ‘dit zijn de eindcriteria, hier moet je aan het einde van de onderbouw aan voldoen. De route ernaartoe bepaal jij in overleg met je docent’.”

 

'Ik geef nu op een veel persoonlijker niveau les. Daardoor heb ik veel meer plezier in mijn werk!'

 

Het liefst zou Judith zien dat leerlingen straks voor ieder vak examen doen op het tijdstip en het niveau dat bij ze past. “Een leerling die met 15 jaar een vwo-diploma haalt, dat moet kunnen.” Maar zover is het nog lang niet en de pilot met Chromebooks loopt alleen in de onderbouw. “Maar ik kan een derdeklasser al wel vierdeklasstof aanbieden.”

Judith geniet van haar veranderende rol als docent en van de interactie met de leerling die daaruit voortkomt. Ze merkt dat de leerlingen in de Chromebookklassen zelfstandiger werken en meer betrokken zijn bij hun eigen leerproces. “Ik geef nu op een veel persoonlijker niveau les. Daardoor heb ik veel meer plezier in mijn werk. Ik krijg er energie van!”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk