Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Er is te weinig lesmateriaal op maat beschikbaar voor vmbo-leerlingen'

Geschreven door Joëlle Spoelder op 08 juni 2022

Liset Kolste is docent NaSk op het CT Stork College in Hengelo en geeft al 20 jaar les aan vmbo-leerlingen. Docentenmateriaal maakt ze het liefst zelf. ‘Vastzitten aan een methode maakt mij een minder betrokken docent. Ik zoek graag passende filmpjes bij een onderwerp en ontwikkel zelf escaperooms.’

Voorbeelden lesmateriaal op Wikiwijs:

De Spaghetti Brug

Zet het S.T. Stork College op de kaart


Beschikbaar lesmateriaal voor het vmbo te beperkt

Liset vertelt dat methodeontwikkelaars prachtige methodes maken maar dat dit de ontwikkeling van passend lesmateriaal voor vmbo-leerlingen achter blijft. ‘Inzichtvragen ontbreken en de methodes hebben weinig aansluiting bij wat vmbo-leerlingen leuk vinden. Ook merk ik dat een uitgeverij vaak als eerste aan de slag gaat met een nieuwe methode of het aanpassen van een bestaande methode voor het vwo. Een vmbo-methode is altijd als laatste klaar en ik snap niet waarom.’


Boost voor online onderwijs dankzij coronacrisis

‘Sinds dit jaar werken we met Pulsar. De methode geeft ons houvast om alle eindtermen te behalen. Mede omdat er bij ons in de onderbouw maar 1 uur in de tweede klas les wordt gegeven, hebben wij in de bovenbouw een inhaalslag te maken. We werken hard aan het versterken van de doorlopende leerlijn en leggen daarmee in de onderbouw. Dit geeft dan hopelijk in de bovenbouw ruimte.’

‘Aan de ik ene kant ben ik ouderwets; leerlingen moeten dingen opschrijven. Aan de andere kant probeer ik het werken met de laptop onderdeel te maken van de les. Ik zoek naar balans, want ik vind het belangrijk dat leerlingen niet de hele dag achter een laptop zitten. Met ICT werken in de klas doe ik vooral in de vorm van het laten zien van filmpjes. Binnen de school is er nog onvoldoende uitwisseling van lessen tussen collega’s en ook de ICT-vaardigheden van docenten liggen ver uiteen. Daarom is er een team 'blended learning' opgericht. Er worden nu snel stappen gezet om online onderwijs op de kaart te zetten. De coronacrisis heeft daar ook een bijdrage aan geleverd.'


Uitdagingen in het voorgezet onderwijs

Volgens Liset is er een groot verschil tussen oude en nieuwe generatie docenten. Docenten maakten zich voorheen geen zorgen over de inhoud van hun lessen. Daarbij hadden leerlingen minder problemen met concentreren en er waren minder achterstanden in de sociaal-emotionele ontwikkeling. ‘De mate van betrokkenheid van leerlingen in de lessen natuurkunde die ik geef, is anders dan voor de coronacrisis. Docenten worden meer aangezet om na te denken over lessen op maat en daarbij is het voornaamste doel om leerlingen te motiveren. De Stercollecties zijn dan een goede plek om inspiratie op te doen.’


Open lesmateriaal gebruiken ter inspiratie 

‘Het schrijven van eigen lesmateriaal kost tijd. Daarnaast heb ik net als andere docenten te maken met de actualiteiten die elkaar snel opvolgen. Daarom bedenk ik nu vooral ‘tijdloze opdrachten’ rondom een thema. Ook vertaal ik de vwo-opdrachten van de Stercollecties. Ik zoek vooral naar raakvlakken die overeenstemming hebben met de praktijk van mijn leerlingen. Hoewel het tijdrovend is, geniet ik het meest van het docentschap als ik de kwartjes zie vallen bij mijn leerlingen. Daar doe ik het voor.’


Het bedenken van eigen opdrachten levert docent NaSk veel op

‘Ik merk dat de experimenten in de natuurkundelessen het beste blijven ‘hangen’ als ik het zelf voor doe. Zo heb ik het onderwerp ‘steunpunt’ duidelijk gemaakt door een yoga-oefening in de klas te doen. Op het lastigste punt (steunpunt) verlies ik mijn evenwicht en dat vinden leerlingen ontzettend grappig. Door lesstof om te zetten naar een praktische oefening, wordt leren makkelijker én leuker. Het gaat erom dat je voorbeelden bedenkt die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.’

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk