Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Onze docenten kunnen zelf kiezen tussen methode of open materiaal en ontwikkeltijd’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Bram Middel, Directeur bedrijfsvoering op het CSG Jan Arentsz

Een sectie die kiest voor de Stercollecties, bespaart de school veel geld. De docenten van CSG Jan Arentsz in Alkmaar krijgen dat terug in de vorm van ontwikkeltijd. Met een slim rekenmodel kunnen ze zelf berekenen hoeveel lesuren hun keuze ze oplevert, of kost.

Bram Middel, directeur bedrijfs­voering van het CSG Jan Arentsz: “Elk team in elk van onze ­vestigingen heeft de vrijheid om zelf zijn onderwijs vorm te geven, zolang het laten leren van leerlingen in een excellent schoolklimaat maar centraal staat. Secties kunnen daarom ook zelf een keuze maken voor commercieel of open lesmateriaal. Als een sectie kiest voor een commercieel licentiemodel, is de kans aanzienlijk dat de kosten het beschikbare budget ­overschrijden. De sectie zal dan met een oplossing moeten komen om die meerkosten te betalen. Dat kan bijvoorbeeld door minder lesuren in te roosteren en zo te besparen op docentformatie zonder aan kwaliteit in te leveren.”

Het rekenmodel gaat daarbij uit van een vast budget per leerling. Het laat bij benadering zien hoeveel lesuren ingeleverd moeten worden om eventuele meerkosten te betalen en hoeveel lesuren beschikbaar komen wanneer open lesmateriaal wordt ingezet. “Een sectie die voor de Stercollecties kiest, kan die vrijgekomen uren inzetten om het leermateriaal te arrangeren en aan te vullen.”

    

Tip van Bram:

Gebruik een rekenmodel om de keuze van docenten tussen commercieel of open materiaal + ontwikkeltijd te faciliteren.

Met het rekenmodel kunnen de docenten van het Jan Arentsz een goed beredeneerde keuze maken. Bram: “Secties beschouwen­ VO-content steeds meer als een reëel alternatief voor commercieel materiaal. De beschikbaarheid en de kwaliteit van de Stercollecties neemt zienderogen toe. Een bijkomend voordeel is dat het materiaal actueel is. Ook Eindexamensite.nl, ­StudioRekenen en Count on Me hebben grote potentie.”

 

'Secties beschouwen VO-content steeds meer als een reëel alternatief voor commercieel materiaal'

 

Het open materiaal van VO-content is een opstap naar het ideale onderwijs dat Bram voor ogen heeft. “Een van mijn dromen is dat onze professionals zelf de regie voeren over hun belangrijkste instrument, het leermateriaal en dat zij gretig gebruik­­ma­ken van elkaars kennis en kwaliteiten. Dan ontstaat er meer ruimte om te differentiëren tussen leerlingen en ze beter te begeleiden. Bij het realiseren van deze droom kan ­­

VO-content een belangrijke faciliterende en coördi­nerende rol spelen. Maar ook nu al is VO-content een niet meer weg te ­denken speler in een redelijk dichtgetimmerde markt. Een prestatie op zich!”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk