“De site is heel overzichtelijk, je ziet precies wat je leerlingen gedaan hebben”

Het eindexamen staat voor de deur, ook voor de leerlingen van het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet. Om zich voor te bereiden voor het vak Engels gebruiken zij het liefst Eindexamensite.nl, vertelt hun docent Theo du Crocq: “Vroeger was het ploegen om ze gemotiveerd te houden, nu niet meer.”

De laatste twee maanden voor het Centraal Schriftelijk reserveert Du Crocq om examentraining te geven aan zo’n 75 VMBO-TL-leerlingen. Vanaf het moment dat hij kennismaakte met Eindexamensite.nl zet hij die in. “Er is niet voor alle leerlingen een computer beschikbaar, maar dat geeft juist de mogelijkheid om te differentiëren.

Ik laat ze werken volgens het carrouselmodel. Ze moeten een aantal brieven geschreven hebben, de grammatica doorwerken, een roman lezen en vragen maken op Eindexamensite.nl.” Daarbij kunnen ze zelf kiezen wat ze wanneer doen. “Verreweg de meesten kiezen Eindexamensite.nl wanneer ze de kans hebben.” 

Prettig

“Leerlingen vinden de site prettig. Dit zijn de echte examens: ze krijgen direct een beoordeling volgens de normering van dat jaar en het cijfer dat ze anders ook gekregen zouden hebben. Het mooie is dat het programma de resultaten opslaat. Examenblad, wat we van oudsher gebruiken, doet dat niet. Je kunt twintig minuten aan een examen werken, iets anders gaan doen – zelfs een ander examen – en weer verder gaan. Leerlingen kunnen ook thuis verder werken.” 

Niets te sjoemelen

Zowel de leerling als de docent heeft op deze manier zicht op de vooruitgang. “De site is heel overzichtelijk, je ziet precies wat je leerlingen gedaan hebben. Als mentor kan ik ook de resultaten van andere vakken inzien.” En niet onbelangrijk:  “Er valt niets te sjoemelen, want dat gebeurde natuurlijk weleens.” 

Verantwoordelijk

“Vroeger was het ploegen om de leerlingen gemotiveerd te houden. Sinds we dit carrouselsysteem gebruiken niet meer. Ze krijgen zo zeggenschap over de les.” Dat betekent zeker niet dat de docent achterover kan leunen, benadrukt Du Crocq meermaals. “Als leraar blijf je verantwoordelijk. Je moet actief blijven, langslopen en de leerlingen begeleiden. Doet iemand een kwartier over een vraag, dan kijk je wat er aan de hand is. Als een leerling weer een 4,6 haalt en niet weet waar het aan ligt, dan kijk je met hem mee.”

Gebruik de site doelbewust

“Ik weet dat sommige collega’s erg vastzitten aan de methode, maar je kunt in de laatste maanden best wat weglaten en meer tijd inruimen voor de eindexamensite. Maar dus niet: hier is de eindexamensite, veel plezier ermee. Gebruik de site doelbewust.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk