Alleen Eindexamensite is het geld al waard

Voor maatwerk in het onderwijs zijn twee factoren onmisbaar, vindt schoolleider Peter Koopman: docenten en ICT. Door middel van ‘de kunst van het verleiden’ brengt hij die twee dichter bij elkaar. “Al word je alleen maar lid vanwege de Eindexamensite, met VO-content wordt het een stukje makkelijker om maatwerk te leveren.”

Tot voor kort was Koopman locatiedirecteur van De Thij in Oldenzaal, een vestiging van het Twents Carmel College. Ook die school wil leerlingen steeds meer op maat bedienen. “Al moet ik wel zeggen dat het nog in de kinderschoenen staat”, biecht Koopman op. “Een docent heeft er een flinke klus aan om alle dertig leerlingen in een klas persoonlijk te begeleiden. 

Tot het moment dat devices en digitale content hun intrede doen. Dan kunnen leerlingen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo aan het werk. Daarin zijn we bij De Thij flinke stappen aan het maken: binnen twee jaar heeft elke leerling zijn eigen device. Ik betwijfel of volledig maatwerk ooit mogelijk wordt, maar ik zeg met overtuiging: zonder ICT zal het helemaal niet lukken.”

Kunst van het verleiden

Hoe digitale content op De Thij wordt ingezet is afhankelijk van het vak, en van de nieuwsgierigheid van de docent naar digitale werkvormen. “Ik geloof in de kracht van de docent om leerlingen te motiveren. Wat je ook wilt veranderen, het zal altijd via de docent moeten lopen.”

Om het gebruik van de Stercollecties onder zijn eigen collega’s te bevorderen, past hij ‘de kunst van het verleiden’ toe. Tijdens studiedagen, sectiegesprekken en wanneer de nieuwe boekenlijsten ingediend moeten worden, worden de Stercollecties altijd wel even genoemd. “We hebben meerdere workshops de school binnengehaald, ook op directieniveau. Die hebben geholpen bij het bekender maken van VO-content.”

Ontwikkeltijd

De vakgroep Engels pikte het uit zichzelf op. De docenten stelden voor over te stappen op de Stercollecties, en die aan te vullen met eigen content. “We hebben daar een bedrag aan gehangen, dat we één op één aan de docenten terug hebben gegeven als ontwikkeltijd. Zowel de docenten als de leerlingen zijn erg enthousiast over het resultaat.”

Het kostte de docenten uiteindelijk wel meer tijd dan dat ze ervoor kregen. “Zo’n tijdsinvestering willen we niet propageren. Maar arrangeren stimuleren we wel. Als aanvulling op de methode zijn de Stercollecties heel goed materiaal.”

Kwaliteit

Koopman is vanaf het eerste uur lid van de Raad van Advies, en heeft de Stercollecties in die tijd zien groeien. “Toen ze twee of drie jaar bestonden, kwam de vraag aan de Raad: moeten we verder uitdiepen wat we al hebben, of moeten we verbreden naar andere vakken? Ons advies was al snel dat de prioriteit ligt bij verbetering. De kwaliteit van de Stercollecties is sindsdien erg toegenomen. Er staan minder fouten in, en er zijn meer mogelijkheden om de leerling te volgen en de stof op zijn niveau af te stemmen.”

Geld waard

In februari maakte Koopman de overstap van De Thij naar de centrale directie van het Pius X College en de R.K. Scholengemeenschap Canisius in Almelo, een BYOD-school: ‘bring your own device’. “Ik verwacht daar veel te kunnen leren op het gebied van maatwerk.”

Aan scholen die aan het begin van het traject staan, geeft hij het advies lid te worden van VO-content. “Sommige scholen aarzelen, omdat het een paar euro per leerling kost. Wij zien dat als een investering in de ontwikkeling van de leerling, waarbij je niet meteen resultaat ziet.

Al doe je het alleen maar voor de Eindexamensite, dan is het lidmaatschap zijn geld al waard. Onze leerlingen gebruiken die massaal. Ze krijgen er direct feedback en inzicht in hun niveau, en de docent kan de leerlingen volgen; het is gewoon prachtig. En als je eenmaal lid bent van VO-content, wordt het net een stukje makkelijker om maatwerk te leveren.

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk