"Maak een bewuste keuze"

Digitaal is niet altijd beter, vindt Jouk Wilts, docent scheikunde op het Greijdanus in Zwolle. Vanaf het moment dat hij vijf jaar geleden begon met lesgeven, maakt hij gebruik van de Stercollecties. Uitgeprint op papier welteverstaan. “Het is belangrijk dat je methode aansluit bij je doelen.”

                            

Toen Wilts in dienst kwam bij het Greijdanus, nam hij vanzelfsprekend het materiaal van zijn collega’s over. In de derde klas wordt naast de methode Nova gebruik gemaakt van de module Melkzuur van de Stercollecties. “Dat dat we die al jaren gebruiken, betekent dat hij bevalt."Wat me aanspreekt is dat de Stercollecties vanuit de context redeneren naar de theorie, terwijl een methode als Nova de theorie behandelt en dan kijkt waar je die in de praktijk terugvindt. Het vraagt van de leerlingen wat extra inzet en motivatie, maar ze krijgen daardoor meer affiniteit met een onderwerp: ze willen weten waar ze het voor nodig hebben.”

Papier

Over anderhalf jaar gaan de eerste klassen van de Zwolse vestiging van het Greijdanus met devices werken. Tot die tijd deelt Wilts de Stercollecties uit op papier. “Niet iedereen in de klas heeft een device. De meesten leerlingen hebben wel een mobiele telefoon, maar die is niet geschikt om langere stukken van te lezen.”

Zelfstandig leren

Ook in print zijn de Stercollecties te gebruiken als afwisseling op de standaard methode. “Ik ben bezig met zelfstandig leren en groepsdynamiek”, legt Wilts uit. “Ik verdeel de leerlingen in drie groepen: iedere groep gaat aan de slag met een practicum, de theorie of met de artikelen. Daarna draaien ze door. De practicumgroep is zo kleiner en krijgt een intensievere begeleiding.

In de klas zijn ze zelfstandig aan het werk. Lopen ze ergens tegenaan, dan moeten ze het eerst in hun groep oplossen. Het valt me op dat je zo andere leerlingen spreekt. In klassikaal verband zijn het de sociaal vaardigen die vragen stellen; die trekken op deze manier juist meer naar elkaar toe. Nu zijn het de stillere leerlingen die naar je toe komen.”

Klassenmanagement

“Daarom is het goed dat de Stercollecties aandacht besteden aan klassenmanagement. Hoe je met de leerlingen bezig gaat, is afhankelijk van de methode. Met de Stercollecties bereik ik de leerlingen die de stof lastig vinden, maar wel gemotiveerd zijn.

Ik moet erover nadenken hoe ik volgend jaar de leerlingen bereik die niet zo’n intrinsieke motivatie hebben. Misschien moet ik die taakgerichter aan het werk zetten. Het zou helpen als de Stercollecties een overzicht zouden opnemen van kennis en vaardigheden die de leerlingen kunnen afvinken.”

Bewuste keuze

Wil een digitale lesmethode echt meerwaarde hebben, dan moet er volgens Wilts meer gebruik worden gemaakt van de interactieve mogelijkheden. “Er zitten in de module nog veel links naar tekst die je moet lezen. Dat kan interactiever: je kunt voorbeelden laten zien, of de leerlingen door de stof leiden door middel van vragen.

Als je als docent overschakelt naar een volledig digitale manier van werken, moet je goed zoeken naar de manier waarop je de stof het beste kunt benaderen. Wat is de juiste methode om je doelen te bereiken? Vullen de Stercollecties je huidige methode aan of is het een volledige vervanging? En maak dan een bewuste keuze.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk