'Stercollecties zijn overzichtelijk en leerzaam'

‘Rustig en overzichtelijk’,  ‘leerzaam en interessant’ en ‘geen boeken nodig’. Dit is slechts een kleine greep uit de ervaringen van acht leerlingen uit klas 1 vmbo kader theoretische en basisberoepsgerichte leerweg van het Stad & Esch Beroepencollege in Meppel. Zij hebben het onderwijsmateriaal van VO-content onder een kritische loep genomen in een heus leerlingenpanel.

Op een maandagochtend gaven de acht panelleden hun mening over de Stercollecties, die zij gebruiken voor de vakken mens en maatschappij en biologie. Over het algemeen zijn de leerlingen erg tevreden, vooral de filmpjes scoren goed. Maar wanneer we wat dieper inzoomen blijken ze ook nog wel wat verbeterpunten te hebben.

Geen boeken nodig

De leerlingen maken bijna alleen nog maar gebruik van digitaal lesmateriaal. Alleen voor Nederlands hebben ze nog boeken nodig. Ze vinden het erg leuk om te leren met de computer en zouden dan ook niet meer terug willen naar die ouderwetse boeken. Ze doen bijna alles digitaal, maar soms krijgen ze toch nog een geprint papiertje mee. Ilse: “Af en toe is het gewoon fijner om even zonder een scherm te leren.”

De Stercollectie voor mens en maatschappij vinden ze het leukst. Via een linkje in de elektronische leeromgeving worden ze doorgestuurd naar de site van de Stercollecties. Morres: “Meestal legt de docent eerst iets uit en maken we daarna opdrachten. Het is de bedoeling dat je die in de les afmaakt, maar je mag ze ook thuis afmaken wanneer dat niet lukt. Je moet dan de volgende les een screenshot van de opdracht laten zien aan de docent.”

Rustig en overzichtelijk

Sjoerd vindt dat de website van de Stercollecties een rustige layout heeft en erg overzichtelijk is. Dit zorgt ervoor dat je je goed kunt concentreren op de stof. Maar hij heeft ook een punt van kritiek: “Bij mens en maatschappij worden veel moeilijke woorden gebruikt, wat het soms te lastig maakt. Het zou fijn zijn wanneer de moeilijke woorden in de tekst onderstreept worden en onderaan uitgelegd zouden worden.”

Verder vinden de leerlingen de stof leuk en interessant. Het is leuk dat de tekst afgewisseld wordt met plaatjes en filmpjes. Ook de opdrachten worden goed beoordeeld, ze vinden de opdrachten leuk om te doen en, los van de moeilijke woorden, van een goed niveau.

Wel zou het fijn zijn wanneer de uitleg bij de eindopdrachten wat gedetailleerder zou zijn. Het is de bedoeling dat de docent de opdracht uitlegt en de leerlingen de tekst op de website gebruiken wordt als naslagwerk. Omdat de docent deze uitleg meestal niet geeft, is het misschien beter om de tekst op de website aan te passen.

De computer leidt steeds minder af

Tijdens de les is het natuurlijk altijd verleidelijk om even tussendoor een spelletje te doen of om even te internetten. De leerlingen geven toe dat zij hier af en toe ook last van hebben. De docenten praten hier dan ook vaak over met de leerlingen. De leerlingen merken ook op dat zij hier steeds beter mee om kunnen gaan. Wanneer zij een opdracht niet in de les afkrijgen, moeten ze hem thuis afmaken. Dan werk je toch liever even wat harder tijdens de les.

Verbeterpunten

De belangrijkste verbeterpunten van de leerlingen waren dat de teksten korter moeten en minder moeilijke woorden moeten bevatten. Het voorstel van Sjoerd om moeilijke woorden te onderstrepen en aan het einde van de tekst uit te leggen in een woordenlijst lijkt een goede manier om dit probleem aan te pakken. Ook zou er gekeken moeten worden of sommige woorden helemaal vervangen kunnen worden. 

De opdrachten zijn leuk, maar ze hebben meer uitleg nodig om de eindopdrachten goed te kunnen maken. Ook zouden ze graag meer praktijkopdrachten doen. Zo vinden ze het leuk om proefjes te doen en om de natuur in te gaan.

Kwaliteitszorgsysteem 

Het leerlingenpanel is een activiteit die is voortgekomen uit het kwaliteitszorgsysteem van VO-content. Zowel pijler 3 (inzicht in populariteit van de Stercollecties door de eindgebruiker) als pijler 4 (Inzicht in bruikbaarheid van de Stercollecties) hebben betrekking op dit kwaliteitszorgsysteem. De reflecties van de leerlingen zorgen voor kwaliteitsverbetering van de Stercollecties.

Sommige verbetersuggesties worden meteen doorgevoerd in de Stercollecties. Andere verbetersuggesties van de leerlingen worden meegenomen in de onderhoudsplannen om de kwaliteit van de Stercollecties verder te verhogen. Ook in 2016 zullen er op verschillende scholen leerlingen bevraagd worden over hun ervaringen met de Stercollecties.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk