Leerlingen: 'Stercollecties maken leren veel leuker’

‘Leuke opdrachten’, ‘zeer overzichtelijk’ en ‘een lichtere tas’. Dit is slechts een kleine greep uit de ervaringen van vijf leerlingen uit klas 2 havo/vwo van het Greijdanus College in Hardenberg. Zij namen het onderwijsmateriaal van VO-content onder een kritische loep tijdens een leerlingenpanel in februari 2015.

Op een woensdagmiddag geven de vijf panelleden hun mening over de Stercollecties die zij gebruiken voor de vakken Engels en Nederlands. Over het algemeen zijn de leerlingen erg tevreden, vooral de eindopdrachten van Nederlands scoren goed. Maar wanneer we wat dieper inzoomen blijken ze ook nog wel wat verbeterpunten te hebben.

Nooit meer zware tassen

De leerlingen zijn het er unaniem over eens dat het heerlijk is om alleen nog maar een tablet mee te nemen, veel beter dan een tas vol met zware boeken. Bij de vakken Engels en Nederlands moeten ze vaak opdrachten maken. Ze vinden het erg leuk om dit op de tablet te doen. Herman (13): “De opdrachten zijn veel beter leesbaar en je hebt veel minder papier in je tas”.

Voor geschiedenis vinden ze het fijner om uit een boek te leren, omdat je voor dit vak veel moet lezen. Aan de andere kant geeft Mariëlle (14) aan dat de filmpjes die ze vorig jaar bij geschiedenis bekeken haar wel hielpen met het onthouden van de stof. Vorig jaar maakten ze voor dit vak ook gebruik van Stercollecties, helaas maakt de huidige geschiedenisdocent geen gebruik van digitaal lesmateriaal.

Duidelijk en overzichtelijk

Tijdens een les gaan de leerlingen naar hun elektronische leeromgeving, waar de docent een link klaar gezet heeft naar het thema van de Stercollecties waar ze die les een deel van gaan behandelen. De leraar geeft een instructie en daarna maken ze opdrachten uit de Stercollecties. De leerlingen vinden dit erg fijn werken. Raymon (13): “Dit is handig, zo kun je alles snel terug vinden wanneer je het nog een keer wilt lezen.”

Mariëlle (14) merkt op dat ze Nederlands veel overzichtelijker vindt dan Engels. Alle Stercollecties hebben vrijwel dezelfde opbouw, dus kijken we waar dit aan ligt. Het blijkt dat hun docent van Engels de arrangeerbare versie in Wikiwijs heeft gebruikt en deze heeft aangepast met veel eigen materiaal.

Wanneer wij de leerlingen hetzelfde materiaal laten zien op de site van VO-content, geven zij aan dat dit veel overzichtelijker te vinden. Ze vinden het jammer dat bijna alle kopjes verdwenen zijn in de zelfgemaakte versie die de docent gebruikt. Ook vinden ze het jammer dat er heel veel extra linkjes in de tekst van de docent zelf staan, waardoor de stof veel minder overzichtelijk wordt.

Over de uitleg binnen de Stercollecties zijn de leerlingen het eens: heel erg duidelijk. Al is het bij Engels soms lastig dat het ook in het Engels uitgelegd wordt. Doordat de docent de instructie altijd vooraf in het Nederlands doet, wordt de instructie uit de Stercollectie vaak overgeslagen door de leerlingen. Soms staat er ook teveel theorie (uit de Kennisbanken) in 1 stap. Leerlingen geven aan dat zij het prettiger vinden als dit over meer stappen wordt verdeeld.

Leuke opdrachten

Zelfs al zijn sommige opdrachten wat moeilijker, ze zijn leuk en dat motiveert om aan de slag te gaan. Vooral de eindopdrachten bij Nederlands scoren goed. De leerlingen vonden het erg leuk om een folder te maken. Ze hebben zelfs een keer een tekenfilm gemaakt.

Het wordt als zeer leerzaam ervaren wanneer ze zogenaamde ‘discussie opdrachten’ moeten maken. Bij dit soort opdrachten bespreek je jouw antwoorden met jouw klasgenootjes, waardoor je jouw eigen antwoorden kunt vergelijken met die van een ander. Samenwerk opdrachten vinden ze allemaal erg leuk.

Minder leuk is het wanneer ze voor Engels een lange tekst van 250 woorden moeten schrijven of wanneer ze voor Nederlands een lange tekst moeten verklaren. Raymon (13) geeft aan dat hij het wel heel leuk vind wanneer hij opdrachten moet maken waarbij hij informatie op internet op moet zoeken. Ze worden dan met een link op de website van VO-content naar een andere website geleid.

Verbeterpunten

De belangrijkste verbeterpunten van de leerlingen waren dat de docent bij het gebruik van de arrangeerbare Wikiwijs versie van de Stercollecties er wel voor moet zorgen dat het overzichtelijk blijft wanneer er allemaal eigen materiaal toegevoegd wordt. Verder zouden de filmpjes uit het lesmateriaal actueler moeten blijven.

Daarnaast zouden ze het fijn vinden wanneer ze niet meer zo vaak lange teksten moeten schrijven voor Engels. Mariëlle (14) geeft aan dat ze vaker creatieve opdrachten wil doen. Ze vindt het bijvoorbeeld erg leuk om een toneelstukje te maken.

Leren vanaf een beeldscherm is over het algemeen toch minder prettig dan uit een boek. De theorie (Kennisbanken) moet soms in kleinere porties worden aangeboden, in meerdere stappen.

Kwaliteitszorgsysteem

Het leerlingenpanel is een activiteit die is voortgekomen uit het kwaliteitszorgsysteem van VO-content. Zowel pijler 3 (inzicht in populariteit van de Stercollecties door de eindgebruiker) als pijler 4 (Inzicht in bruikbaarheid van de Stercollecties) hebben betrekking op dit kwaliteitszorgsysteem.

De reflecties van de leerlingen zorgen voor kwaliteitsverbetering van de Stercollecties. Sommige verbetersuggesties worden meteen doorgevoerd in de Stercollecties. Andere verbetersuggesties van de leerlingen worden meegenomen in de onderhoudsplannen om de kwaliteit van de Stercollecties verder te verhogen. Ook in 2016 zullen er op verschillende scholen leerlingen bevraagd worden over hun ervaringen met de Stercollecties.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk