"Doeners vinden het prettig om de hele Stercollectie te doorlopen. Dromers vinden vooral de eindopdrachten leuk.

Geschiedenisdocent Yvonne Nieuweboer gebruikt sinds 2013 de Stercollecties. Ze vroeg haar leerlingen naar hun ervaringen. “‘Doeners’ vinden het fijn de hele Stercollectie te doorlopen, ‘dromers’ vinden juist de eindopdrachten leuk.”

Bij het Lyceum aan Zee in Den Helder, waar Nieuweboer lesgeeft, heeft iedere leerling een device. “Als je gaat kijken hoe je dat middel in je lessen kunt inpassen, kom je vrij snel bij de Stercollecties. Ze zijn betrouwbaar en altijd openbaar toegankelijk, vanaf zowel een tablet als een laptop.”

Kort maar krachtig

De Stercollecties maken deel uit van “een mengelmoes aan methoden” die Nieuweboer gebruikt. “Eigenlijk ben ik zelf de basis van mijn lessen, daarnaast gebruik ik het boek als leidraad. Als ik kort maar krachtig wil werken, zijn de Stercollecties heel prettig. Ik gebruik ze voor kleine leerdoelen, zoals het begrijpen van het drieslagstelsel. De leerlingen kunnen zelf deze informatie vrij makkelijk verwerken. Voor complexere leerdoelen houd ik een onderwijsleergesprek of laat ik de leerlingen een rollenspel doen. Soms zijn mensen nu eenmaal leuker dan een computer: met en van elkaar leren is dan handiger.”

Ook zet ze de Stercollectie in als extra oefenmateriaal. “Als een leerling eerder klaar is, vraag ik of er een onderwerp is waar hij meer van wil weten. Je geeft hem dan een linkje en hij is zoet. Ik zet de opdrachten van de Stercollecties in mijn studieroutes in N@Tschool. Dat werkt fijn: de structuur is steeds hetzelfde en dus voor leerlingen herkenbaar.”

Ervaring leerlingen

Voor dit gesprek interviewde ze zelf leerlingen uit 2-havo over hoe zij het werken met de Stercollecties ervaren. “Dat was leuk om te doen, want ze beginnen kritisch naar de verschillende leermaterialen te kijken. De Stercollecties vinden ze superduidelijk van structuur. De ene leerling wil meer reproductieve vragen, de andere meer open, dus eigenlijk zijn de opdrachten prima.”

Dat ze altijd maar weer met de computer moeten werken, roept wel wat weerstand op, omdat het snel onoverzichtelijk wordt. Leerlingen vinden het daarom prettig om een tastbaar boek achter de hand te hebben. Ze zouden het fijn vinden om de tekst op te kunnen slaan. En ze willen graag zelf kunnen nakijken. “Omdat er geen geïntegreerd leerlingvolgsysteem is, kan ik ook niet zien wat ze doen. Mede daarom is het voor mij geen volledige vervanging van het boek.”

Eigen leerroute vormgeven

Het zou voor Nieuweboer een uitkomst zijn als de Stercollectie geschiedenis in WikiWijs Maken beschikbaar komt. “De thema’s van de Stercollectie vallen wel netjes in de tien tijdvakken, maar staan op zichzelf. Het is nu aan de docent om de rode draad te bieden. Het zou dan ook handig zijn als je met de Stercollecties je eigen leerroute kunt vormgeven.”

“Eigenlijk heeft het interview met de leerlingen me wel aan het denken gezet”, concludeert ze. "‘Doeners’ vinden het prettig om de hele Stercollectie te doorlopen; ze hebben zo alles bij elkaar. ‘Dromers’ vinden vooral de eindopdrachten leuk. Ik zou ze zelf kunnen laten kiezen.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk