“Leerlingen vinden het vooral fijn dat ze meteen zien of het antwoord goed is of niet”

Frank Schenk, docent geschiedenis en maatschappijleer aan het Vathorstcollege in Amersfoort, biedt zijn 4vmbo-leerlingen een pakket aan mogelijkheden aan om zich voor te bereiden op het Centraal Eindexamen. Eindexamensite.nl maakt daarvan deel uit. Iedere leerling kiest zelf op welke manier hij wil oefenen met de stof.

“Ik zet Eindexamensite.nl heel vrij in”, vertelt Schenk. “De examentraining begin ik met een document dat ik zelf heb samengesteld uit kenmerkende opdrachten uit zes of zeven jaargangen aan Centrale Eindexamens. Vrijwel elk examen heeft bijvoorbeeld een kaartje dat je in de juiste periode moet kunnen plaatsen. Die training kost me een ochtend of een middag. Dat geeft de leerlingen de basis om met vertrouwen het examen in te gaan.”

 

“Daarna doorlopen we bepaalde websites over onderwerpen waar we nog wat meer aandacht aan moeten besteden, zoals Eindexamenblad en Histoforum. Vervolgens laat ik leerlingen zelfstandig oefenen in de klas. Bijvoorbeeld met Eindexamensite.nl. Ik heb een link gezet in de digitale leeromgeving, naast onder andere filmpjes van Teleblik.”

Ontspannen oefenen

“Vorig jaar zijn zes of zeven leerlingen effectief aan de slag gegaan met Eindexamensite.nl. Ik heb met name over de schouder met ze meegekeken. Bij een meerkeuzevraag weeg ik bijvoorbeeld de keuzes met ze af. Ik vind het belangrijk dat ze ontspannen kunnen oefenen: enorme druk hoeft er niet op te liggen.”

Het blijkt dat vooral de leerlingen die zessen en zevens scoren ervoor kiezen met Eindexamensite.nl te oefenen. “Het zijn leerlingen die eerder vastlopen met het type vragen en hoe ze worden geformuleerd. Mijn topleerlingen zijn onzekerder over specifieke kennis, die kiezen er eerder voor om een tijdlijn te maken. Maar ook voor goede leerlingen is het een goede training hoor. Elke vorm van oefening vinden ze prettig.”

Actiever aan de slag

“Ik zou eigenlijk actiever met Eindexamensite.nl aan de slag willen gaan, door een klas aan te maken en de resultaten te bespreken. Dat is er nog niet van gekomen, de laatste weken voor het examen zijn altijd hectisch. Het voordeel is bijvoorbeeld dat je kan zien hoeveel en hoe vaak je leerlingen oefenen. En je zet het makkelijk in door een linkje in je elektronische leeromgeving te plaatsen.” Schenk denkt niet zozeer veel baat te hebben bij het volgen van individuele leerlingen. “Ik heb tegen de tijd van het Centraal Examen al drie schoolexamens beoordeeld, dus ik weet ongeveer wat ik van iedere leerling kan verwachten.”

De juiste handvatten

De leerlingen die Eindexamensite.nl gebruiken zijn positief. “Ze kunnen gemakkelijk hun weg vinden op de site, ik heb nooit gehoord dat een van hen vastliep. Ze vinden het vooral fijn dat ze meteen zien of het antwoord goed is of niet. Mede dankzij ‘de vijf belangrijkste onderwerpen’ is ook de dekking van de examenstof goed. Sommige begrippen, zoals Thorbecke, moeten gewoon een zekerheid zijn. Of er verder iets mist, daar maak ik me niet druk om. Als docent voel ik me er zelf voor verantwoordelijk dat ik de juiste handvatten vind om de stof aan te bieden.”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk