"Je kunt gerichter met leerlingen aan de slag"

Peter Schenk, aardrijkskundedocent aan de Tooropmavo in Rotterdam, experimenteerde dit jaar met de Stercollecties. Hij heeft nu meer mogelijkheden om zijn leerlingen individueel te ondersteunen. “Je kunt gerichter met ze aan de slag.”

         

“We wilden inspelen op het nieuwe lesgeven en meer gebruik maken van onze twee computerruimtes”, vertelt Schenk. “Een collega van een andere school zei, ‘dan moet je eens naar de Stercollecties kijken’.”

Nu zijn de Stercollecties uitgangspunt voor alle lessen aardrijkskunde.

Schenk beschrijft hoe hij daarmee te werk gaat. “Ik geef eerst klassikaal instructie. Als leerlingen daarna ergens tegenaan lopen, krijgen ze individueel uitleg. Zo kan je gerichter met ze aan de slag. Vaak mogen ze met hun maatje naast zich overleggen. Er zijn altijd wel twee of drie leerlingen in een klas die handig zijn met computers. Zij zijn een soort klassenassistenten. De leerlingen kunnen dus altijd door, de les valt nooit stil.”

Enquête

Schenk verwacht dat uit een enquête die onlangs onder de leerlingen werd gehouden, zal blijken dat zeventig procent van de leerlingen de Stercollecties erg leuk vindt. “Hierbij moet je namelijk zelf op ontdekking. Vooral de ‘gereedschapskist’ vind ik erg mooi, daaruit kunnen de leerlingen zelf een werkvorm kiezen voor een opdracht.” Ter bevestiging vraagt hij het nog eens aan een leerling die voorbij komt: en ja, die vindt het nieuwe lesmateriaal leuker dan het boek.

Overzicht

Wel hebben sommige leerlingen meer moeite om het overzicht te bewaren. “Soms hebben ze drie schermpjes tegelijk open. Iets opzoeken is dan wat moeilijker. Voor sommige leerlingen geeft het lucht en ruimte als ik de instructie toch uitprint. Het is wel de bedoeling dat ze uiteindelijk met die drie schermen kunnen werken.” Zelf zou hij graag zien dat de Stercollecties gekoppeld kunnen worden met een cijferregistratiesysteem. “Dat zou echt meerwaarde hebben.”

De technische problemen waar Schenk de eerste dagen tegenaan liep zijn inmiddels verholpen. “Mijn advies aan collega’s? Laat je goed voorlichten door VO-content en houd de docentenhandleiding ernaast, dan kan je gewoon aan de slag. Zorg dat je genoeg computers hebt, alle updates draait en dat je een thema al een keer hebt doorgenomen, zodat je zeker weet dat alle linkjes en filmpjes werken.”

Prettige ontwikkeling

De Tooropmavo richt de blik nu op de toekomst. “We willen de Stercollectie gebruiken in combinatie met een methode die visueel aantrekkelijker is. We krijgen een mobiele laptopkar en in twee jaar willen we de hele onderbouw digitaal hebben. Als het gaat om digitalisering is het onderwijs op de goede weg, maar ik denk dat uitgevers en ontwikkelaars eens goed om de tafel moeten gaan zitten: maak gebruik van elkaars kennis. De open source-aanpak van VO-content vind ik een prettige ontwikkeling.” 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk