Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Wat verstaan we onder ­gepersonaliseerd ­leren en hoe bereiken we dat?’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Paul Schuitman, Ster@dviseur VO-content en Wout Zilverberg, directeur havo/vwo op het dr. Aletta Jacobs College

Toen na 2008 de leermiddelen bekostigd werden via de lumpsum, werd het leermiddelenbeleidsplan een geliefd hulpmiddel. Nu maatwerk en digitale didactiek de nieuwe standaard worden, is het plan aan een tweede leven toe.

“In ons nieuwe strategisch plan staat dat we naar gepersonali­seerd leren willen”, vertelt Wout Zilverberg, directeur havo/vwo van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand. “Maar wat verstaan we daaronder? En hoe bereiken we dat?” Hoewel de school geen deelnemer is, stapte de directie voor een oriënterend gesprek naar ­VO-content. “We spraken af dat Ster@dviseur Paul Schuitman ons in vier bijeenkomsten zou begeleiden bij het formuleren van een leermiddelenbeleids­plan.”

Paul: “Een leermiddelenbeleidsplan gaat over veel meer dan leermiddelen. Het streeft – in lijn met het Vier-in-Balansmodel van ­Kennisnet – naar een natuurlijke samenhang tussen visie, infrastructuur, middelen en kennis. Dat komt tot uiting in de keuze voor bepaalde leermiddelen. Het verbindt zo de korte- en de langetermijnplannen van een school.”

 

   

Tip van Paul en Wout: 

Maak een leermiddelenbeleidsplan. Dit zorgt voor samenhang tussen visie, infrastructuur, middelen en kennis. Het verbindt de korte- en langetermijn­plannen van een school.

In het leermiddelenbeleidsplan van het dr. Aletta Jacobs College staan bijvoorbeeld hoofdstukken over lesgeven vanuit leerdoelen, doelmatiger gebruik van de ELO en het uitbreiden van de ‘loopbaanbegelei­ding’. Wout: “Wil je dat leerlingen uitgaan van leerdoelen, dan moet je als school ook doelen stellen en daarop reflecteren. Met een leermiddelenbeleidsplan kan je resultaatgericht werken.” Ook voor scholen die al eerder een leermiddelenbeleidsplan schreven, kan het volgens Paul zinvol zijn om dat opnieuw te doen. “Ten eerste is het belangrijk om eerdere plannen te evalueren en eventueel bij te stellen. Ten tweede zijn de accenten verschoven. Veel scholen willen nieuwe devices financieren vanuit het leermiddelenbudget. Ook zijn er nieuwe vormen van leer­middelen, zoals de Stercollecties. We hebben in het verleden vaak gezien dat scholen vanuit de techniek dachten, maar je kunt je beter eerst de vraag stellen: wat willen we nu eigenlijk en waarom?”

 

'Op een enkele school neemt ook een leerling deel: die houdt de boel scherp'

 

Voor een breed draagvlak is het belangrijk dat het plan helder geformuleerd, concreet en haalbaar is. Het team dat het plan ­schrijft, bestaat volgens Paul minstens uit iemand uit het management, twee personen uit de onderwijslaag, een collega die betrokken is bij het ICT-beleid en iemand die het boekenfonds beheert. “Op een enkele school neemt ook een leerling deel: die houdt de boel scherp.”

Komende maanden buigen de docenten zich in zes bijeenkomsten met Paul over de toepassing van het plan. Wout: “Als uit die training blijkt dat het materiaal van ­

VO-content een bijdrage kan leveren aan onze doelstellingen, dan kan ik me voorstellen dat we deelnemer worden. We kijken vanuit de behoefte.”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk