Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook anonieme cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als je deze cookies niet wilt, dan kan je dat hier aangeven. Je kan dan geen video’s op deze website zien.

‘Begin klein: docenten houden zichzelf en anderen gemotiveerd door resultaten te boeken’

Geschreven door Tom van Moll op 15 november 2016

Interview met Huub van Hove, Adjunct-directeur en Peter van Lamoen, ICT-coördinator / docent natuurkunde op het Newmancollege

Juist op een school die een technasium herbergt en ‘design en media’ als verplicht vak aanbiedt, is de groeiende vraag naar digitale leermiddelen goed voelbaar, vertelt Huub van Hove, adjunct-directeur van het Newmancollege in Breda.

“De technasiumklassen konden al werken op Chromebooks van school en we waren al deelnemer van VO-content. Toch kwam het allemaal niet goed van de grond. Toen vanuit het ­bestuur het ambitieuze plan kwam om in een jaar alle leerlingen met een device te laten werken, hebben Peter van Lamoen en ik een voorstel op tafel gelegd: We willen het klein kunnen opbouwen. Dan laten we docenten zelf ontdekken en kunnen we kijken waar we tegenaan lopen.”

In 2015-2016 werd daarom een pilot gestart waarin twee van de drie reguliere havo 2-klassen de beschikking kregen over eigen Chromebooks. ICT-coördinator Peter: “We wilden één klas ernaast houden om te kunnen vergelijken.” Toen werd gepolst welke docenten met de devices wilden gaan werken. Huub: “Ik wilde ze zelf selecteren om zeker te weten dat ze gemotiveerd waren om het werk af te maken.” Daar zaten in ieder geval de docenten bij die al met eigen of open digitaal leermateriaal werkten. Peter: “We hebben gekozen voor vijf vakken om het stuurbaar te houden; steeds twee docenten per sectie, zodat je wel samen kunt werken en elkaar kunt onder­steunen.” Huub: “Ik werd gevraagd of iedereen in een sectie nu exact hetzelfde moest doen. Deed je dat met boeken ook dan?”

Tip van Huub en Peter:

Begin een digitaliseringsproject met een paar gemotiveerde docenten, dan kunnen obstakels voortijdig worden weggenomen. Wanneer zij resultaten boeken, werkt dat aanstekelijk.

 

Het team ging enthousiast aan de slag en er werden creatieve oplossingen verzonnen voor onverwachte problemen. Een docent keek niet graag tegen de achterkant van de schermpjes aan en besloot de tafels van de leerlingen dan maar om te draaien. Uiteindelijk bleek een groepsopstelling voor haar het beste te werken. Peter: “Docenten hou­den zichzelf en elkaar gemotiveerd door resultaten te boeken. Als je zegt dat er volgend jaar geen boek meer in komt, dan maak je het docenten erg moeilijk. Wij zijn daarom een voorstander van blended learning. En met de Stercollecties heeft iedereen in ieder geval een basis om mee te werken.”

 

'Ik werd gevraagd of iedereen in een sectie nu exact hetzelfde moest doen. Deed je dat met boeken ook dan?'

 

Het huidige project loopt in havo 3 door en is nu voor alle vier klassen in havo 2 ingevoerd met nog eens twee extra vakken. Totaal zijn er nu 25 docenten bij betrokken.

Huub: “Steeds meer docenten krijgen nu door dat je devices nodig hebt om maatwerk te kunnen leveren. Daarmee worden de resultaten niet zozeer beter, maar de motivatie groeit. Er worden nu enthousiast ervaringen gedeeld aan de koffietafel.”

Terug naar blogoverzicht
Stel een vraag Helpdesk